ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
• Γράμματα και Επιστήμη
- 16ος αι. λογοτεχνική ανανέωση με χρήση εθνικών γλωσσών και εμπλουτισμό θεματολογίας.
- Οι κυριότεροι εκπρόσωποι:
α) Ο Μισέλ Μονταίν (με το έργο του: «Δοκίμια»)
β) Ο Θερβάντες (με το έργο του: «Δον Κιχώτης»)
γ) Ουίλλιαμ Σαίξπηρ(με τα θεατρικά έργα: «Άμλετ», «Μάκβεθ», «Οθέλος»)
δ) Ο Μακιαβέλλι (με το έργο του: «Ο Ηγεμόνας». Στο έργο αυτό: α) αναλύει την τακτική και τη συμπεριφορά που πρέπει να ακολουθεί ο ηγεμόνας για την κατάκτηση της εξουσίας, β) ανεξαρτητοποιεί την πολιτική επιστήμη από τη θεολογία και την ηθική).
- 15ος - 16ος αι.: εξέλιξη επιστημών, κυρίως της αστρονομίας και της ιατρικής
- Οι κυριότεροι εκπρόσωποι:
• Τέχνη
- Αρχιτεκτονική: έμπνευση από την κλασική αρχαιότητα.
- Γλυπτική και ζωγραφική:
α) απεικόνιση γυμνού ανθρώπινου σώματος
β) προβολή μύθων αρχαιότητας
γ) προβολή της φύσης
δ) θέματα με θρησκευτικό περιεχόμενο
- Τεχνοτροπίες στη ζωγραφική: α) προοπτική ( = αίσθηση βάθους στις απεικονίσεις) β) τεχνική φωτοσκίασης.
-15ος αι (Ιταλική Αναγέννηση ή Κουατροτσέντο): η τέχνη δέχεται επιρροές από γοτθική και βυζαντινή τέχνη.
Εκπρόσωποι αυτής της περιόδου:
1) Μποτιτσέλι, κυριότερος ζωγράφος
2) Μπενότσο Γκοτσόλι, κυριότερο έργο του: "Η πορεία των τριών μάγων" (τοιχογραφία).
- 16ος αι. επέκταση ιταλικής Αναγέννησης στην υπόλοιπη Ευρώπη, διαμόρφωση ενιαίου καλλιτεχνικού ρεύματος με κοινά χαρακτηριστικά, δηλ. η τέχνη της Αναγέννησης.
Εκπρόσωποι αυτής της περιόδου:
- ενσαρκώνει τον τύπο του "οικουμενικού ανθρώπου", αφού εκτός από ζωγράφος ήταν α) αρχιτέκτονας, β) μηχανικός, γ) εφευρέτης, δ) ιατρός κ.α.
- εφάρμοσε την τεχνική της προοπτικής (Δείτε το έργο: «Μυστικός δείπνος»).
- επινόησε την τεχνική της διαβάθμισης (= εξαφάνιση των περιγραμμάτων με στόχο τη δημιουργία αίσθησης ελαφριάς ομίχλης και ατμόσφαιρας μυστηρίου. Προσέξτε το στα έργα: «Τζοκόντα ή Μόνα Λίζα», «Ευαγγελισμός» και «Παρθένος των Βράχων»).
- διακρίθηκε ως: α) ζωγράφος, β) γλύπτης, γ) αρχιτέκτονας και δ) ποιητής.
- συνδυάζει χαρακτηριστικά της αρχαίας ελληνικής τέχνης και τάσεις της εποχής του.
- σπουδαιότερο έργο του: η διακόσμηση της οροφής της Καπέλα Σιξτίνα στο Βατικανό με κύριο θέμα τη «Δευτέρα Παρουσία».
3) Ραφαήλ Σάντι
- τονίζει στα έργα του: α) το ανθρώπινο στοιχείο, β)την ευγένεια και γ) το πνεύμα (δείτε για παράδειγμα τις «Μαντόνες» = εικόνες Παναγίας).
4) Τιτσιάνο
- προσέχει ιδιαίτερα: α) το χρώμα, β) την κομψότητα, γ) τη χάρη.
- εκτός από χαρακτηριστικά αναγεννησιακής τέχνης τα έργα του υπάρχουν σκοτεινά στοιχεία, όπως ο φόβος και οι δεισιδαιμονίες (Δείτε τα έργα: «Αυτοπροσωπογραφία» και «Η αποκάλυψη»)
- Στα έργα του: α) τα θέματα είναι φανταστικά, συμβολικά και αινιγματικά, β) συνυπάρχει η πραγματικότητα με το όνειρο (Δείτε το έργο: «Ο κήπος των ηδονών»).
- Γι’ αυτό θεωρείται προάγγελος του υπερρεαλισμού.
- ζωγραφίζει θέματα από την καθημερινή ζωή των απλών ανθρώπων
- δίνει έμφαση: α) στη λεπτομέρεια, β) στις πιστές απεικονίσεις της φύσης και γ) στις εναλλαγές των εποχών (Δείτε τα έργα: «Οι ζητιάνοι», «Οι κυνηγοί», «Τοπίο με ουράνιο τόξο»).
8) Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (el Greco = ο Έλληνας)
- Χαρακτηριστικά των έργων του: α) τεχνοτροπία Αναγέννησης ως προς τα θέματα και την τεχνική της προοπτικής, β) επιρροές βυζαντινής ζωγραφικής στις μορφές και στην πνευματικότητα, γ) προβολή έντονων συγκινησιακών καταστάσεων.
• Μουσική
- καλλιεργείται η εκκλησιαστική και η λαϊκή μουσική.
- διαφοροποιείται η μουσική από χώρα σε χώρα.
- αναπτύσσεται σημαντικά η πολυφωνική μουσική.
- εμφανίζονται οι πρώτες μορφές κονσέρτου και συμφωνίας (τέλος 16ου αι.).