English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Κείμενο 7 - Ένας στοργικός ηγέτης

Αφού μελετήσετε από εδώ τη μετάφραση του κειμένου 7, απαντήστε προφορικά στις παρακάτω ερωτήσεις:
1. Με ποιους τρόπους έδειχνε τη φιλοπατρία του ο βασιλιάς της Σπάρτης, Αγησίλαος;
2. Ποιο θεωρούσε έργο του καλού βασιλιά;
3. Ποια ήταν η σημαντικότερη υπηρεσία που πρόσφερε ο ίδιος στην πατρίδα του;
4. Γιατί ο συγγραφέας θεωρεί την υπηρεσία αυτή ως τη σημαντικότερη;
5. Πώς συμπεριφερόταν προς τους πολιτικούς του αντιπάλους;
6. Για ποιο λόγο συμπεριφερόταν έτσι;
7. Ποια στοιχεία του κειμένου αποδεικνύουν ότι ο Αγησίλαος εκτός από ηγέτης ήταν και παιδαγωγός;
Προσπαθήστε τώρα να απαντήσετε στις ερωτήσεις κατανόησης.

Επίθετα Γ΄κλίσης (σιγμόληκτα και ενρινόληκτα) - Αντωνυμία τις, τις, τι (ερωτηματική και αόριστη)

Μελετήστε τις παρατηρήσεις στις παρακάτω σελίδες του σχολικού βιβλίου.
Όσον αφορά τα επίθετα της Γ΄κλίσης κάντε κλικ εδώ, για να δείτε πώς κλίνονται τα δικατάληκτα σιγμόληκτα σε -ης, -ης, -ες ( ληθής, τό ληθές - πλήρης, τό πλρες - συνήθης, τό σύνηθες)
και τα δικατάληκτα ενρινόληκτα σε -ων, -ων, -ον (  εδαίμων, τό εδαιμον -   σώφρων, τό σφρον)
Κάντε από την ιστοσελίδα του ελληνικού πολιτισμού τις ασκήσεις 1 και 2.

Μελετήστε τη 2η εικόνα και εντοπίστε τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στην ερωτηματική και στην αόριστη αντωνυμία τίς, τίς, τί.















Να κλίνετε προφορικά τα παρακάτω ονοματικά σύνολα:

ὁ εὐγενής κύριος
ὁ συνήθης ὕποπτος
τό πολυτελές ξενοδοχεῖον
ὁ ἐπιμελής μαθητής
ἡ φιλομαθής δεσποινίς
τό ὑγιές σῶμα
ὁ ψευδής λόγος
τό πλῆρες γεῦμα
ὁ εὐσεβής νέος
τό ἀειθαλές δένδρον
ἡ ἀχανής ἔκτασις
ὁ ἐλεήμων θεός
ἡ σώφρων ἐνέργεια
ὁ ἄφρων ἄρχων
ἡ εὐδαίμων χώρα
ἡ διαρκής πειλή

Λεξιλογικός πίνακας ενότητας 6

Το λεξιλόγιο της ενότητας 6 σε PDF

Βρες τη σημασία των λέξεων του λεξιλογικού πίνακα από το λεξικό της Πύλης για την ελληνική γλώσσα. Χρησιμοποίησε το σύμβολο % πριν ή μετά από το πείθ ή το πιστ, π.χ %πειθ ή πειθ%, για να βρεις σύνθετες λέξεις. Χρησιμοποίησε, επίσης, τη σύνθετη αναζήτηση, για να βρεις μόνο επίθετα ή μόνο ρήματα κ.α. Επέλεξε 5 λέξεις και, χρησιμοποιώντας τα σώματα κειμένων ή των εφημερίδων "Τα Νέα" και "Μακεδονία" ή των διδακτικών βιβλίων του Π.Ι, βρες παραδείγματα με προτάσεις που τις περιέχουν.

Κείμενο 6 - Η ευθύνη για την παιδεία των νέων

Αφού μελετήσετε την κατά λέξη μετάφραση του κειμένου κάνοντας κλικ εδώ, απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:
  1. Ποια κατηγορία απευθύνει ο Μέλητος εναντίον του Σωκράτη;
  2. Τι ρωτά ο Σωκράτης τον Μέλητο, για να αποκρούσει την εις βάρος του κατηγορία;
  3. Με ποια νέα κατηγορία απαντά ο Μέλητος στο ερώτημα του Σωκράτη;
  4. Ο Σωκράτης αποδέχεται τη νέα κατηγορία του κατηγόρου του;
  5. Ποια παραδείγματα χρησιμοποιεί ο Σωκράτης, για να στηρίξει τη θέση του αυτή;
  6. Τι θεωρεί ο Σωκράτης άξιο απορίας;
  7. Ποιο είναι το μεγαλύτερο αγαθό για τους ανθρώπους, σύμφωνα με τον Σωκράτη;

Ραψωδία Ζ (στίχοι 369-529)

Φύλλο εργασίας 10 (Ραψωδίες Δ,Ε,Ζ)
Φύλλο εργασίας 11 (Ραψωδία Ζ στίχοι 369-439)
Φύλλο εργασίας 12 (Ραψωδία Ζ στίχοι 440-529)

Αγοράστε το βιβλίο με όλα τα φύλλα εργασίας εδώ.

Σενάριο διδασκαλίας από την ιστοσελίδα educartoon.



























Εικόνες που συγκέντρωσε η μαθήτρια Ελένη Μήττα

Συνέλευση των θεών. Η Ήρα προτείνει στο Δία έναν εύσχημο
τρόπο παραβίασης των συνθηκών, ώστε να ξαναξεκινήσει
ο πόλεμος Αχαιών και Τρώων.
Ο Μαχάονας περιποιείται το τραύμα
του Μενέλαου, το οποίο προκάλεσε
η δόλια ενέργεια του Τρώα Πάνδαρου.
Σύγκρουση Αχαιών και Τρώων μετά
την αθέτηση της συμφωνίας.
Η Αθηνά ετοιμάζει την αριστεία του Διομήδη στη μάχη.
Ο Διομήδης τραυματίζει τον Τρώα Αινεία.
Ο Διομήδης τραυματίζει τη θεά Αφροδίτη.
Η θεά Ίριδα μεταφέρει την τραυματισμένη
Αφροδίτη στον Όλυμπο.
Ο Γλαύκος και ο Διομήδης ανταλλάσσουν τα όπλα τους
και δεν μονομαχούν, μόλις ανακαλύπτουν ότι οι
παππούδες τους ήταν φίλοι.
Ο Έκτορας επιπλήττει τον Πάρη, επειδή απέχει από τη μάχη.
Ο Έκτορας παρακινεί τον αδερφό του, τον Πάρη, να
επιστρέψει στο πεδίο της μάχης.
Ο Πάρης αποφασίζει να επιστρέψει στη μάχη ύστερα από την
προτροπή του αδερφού του.
Έκτορας και Ανδρομάχη
Έκτορας και Ανδρομάχη
Έκτορας και Ανδρομάχη
Ο Έκτορας χορεύει στα χέρια του το γιο του.
Η Ανδρομάχη προσπαθεί να πείσει τον Έκτορα
να μη βγει στο πεδίο της μάχης.
Ο Έκτορας παρηγορεί την Ανδρομάχη.
Ο Πάρης οπλίζεται, για να βγει στο
πεδίο της μάχης.


Ταυτοπροσωπία - ετεροπροσωπία - απρόσωπη σύνταξη

Στις παρακάτω εικόνες του σχολικού βιβλίου μελετήστε τις σημειώσεις.
 Κάντε κλικ εδώ, για να μελετήσετε με περισσότερες λεπτομέρειες και με περισσότερα παραδείγματα την απρόσωπη σύνταξη.
Κάντε κλικ στο συμφραστικό πίνακα λέξεων της πύλης για την ελληνική γλώσσα. Πληκτρολογήστε στο πλαίσιο αναζήτησης ένα απρόσωπο ρήμα ή μία απρόσωπη έκφραση από αυτές που μάθατε και πατήστε βρες. Από τις φράσεις που θα εμφανιστούν επιλέξτε δύο, στις οποίες θα αναλύσετε την απρόσωπη σύνταξη στα συστατικά της και θα τις μεταφράσετε.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Να χαρακτηρίσετε τα απαρέμφατα (ειδικά - τελικά) και να βρείτε το υποκείμενό 
τους:
Νομίζομεν ὑμᾶς πιστοὺς φίλους εἶναι.
Κῦρος παραγγέλλει τῷ Κλεάρχῳ ἥκειν.
Ἔλεγον Κῦρον ἄριστον ἄρχοντα γενέσθαι. 
Ὤμοσαν οἵ τε Ἕλληνες καὶ Ἀριαῖος σύμμαχοι ἔσεσθαι.
Κῦρος ὑπέσχετο δώσειν πέντε μνᾶς.
Λύσανδρος τούς στρατηγούς ἐκέλευσε πλεῖν τὴν ταχίστην.

 Να βρεθεί το είδος των απαρεμφάτων (ειδικό-τελικό)
Ὁ πατὴρ καὶ ἡ μήτηρ εὐδαίμονά σε ἐπιθυμοῦσι γενέσθαι.
Φησὶ (ισχυρίζεται) ὁ κατήγορος οὐ δικαίως με λαμβάνειν τὸ ἀργύριον.  
Ταύτην τὴν πολιτείαν ἀριστοκρατίαν ἐνόμιζε εἶναι.
Πάντας ὑμᾶς οἴομαι (= νομίζω) γιγνώσκειν τοῦτο.
Κροῖσος ἐνόμιζεν ἑαυτὸν εἶναι ὀλβιώτατον (τον πιο ευτυχισμένο)

Ταυτοπροσωπία ή ετεροπροσωπία;
Οὐδεὶς τῶν πολιτῶν ἤθελεν ἀπειθεῖν.
Δοκοῦμεν τὸν Σωκράτην σοφὸν εἶναι.
Δυνάμεθα σῶσαι τὴν πατρίδα.
Ἐντεῦθεν ἐπειρῶντο ἀποχωρῆσαι.
Οὐκ ἐπίσταμαι κιθαρίζειν
Ἐδίδαξε τοὺς παῖδας τοξεύειν.
Πολλοὶ νομίζουσιν Ὅμηρον εἶναι τυφλόν.
Μένων ἐβούλετο πλουτεῖν.
Οὐ θέλω ὑμᾶς ἀγνοεῖν τοὺς νόμους.
Σόλων ἐβούλετο πολίτας φυλάττειν τοὺς νόμους.

Απρόσωπη σύνταξη. Να βρείτε το υποκείμενο του απαρεμφάτου.
μολογεται τν πόλιν ρχαιοτάτην εναι
Δε τν γλτταν μ προτρέχειν το νο
Ο ῥᾴδιον στιν φύσιν μεταβαλεν
Βαρβάρων λληνας ρχειν εκός στιν
Χρ μς λέγειν τ καίρια
Χρ τν γαθν πολίτην τ’ ληθ λέγειν
ρα στν μς πράττειν τατα
δοξεν ατος τούς πιόρκους κολάσαι
Τοῖς ἰδιώταις ἔξεστι τὰς δαπάνας συντέμνειν
Ἄξιόν ἐστι ἀνθρώποις μεμνῆσθαι τῆς ἀρετῆς.
Χαλεπόν ἐστι τῇ πόλει ἀπαλλαγῆναι τοῦ κινδύνου.
Πρέπον ἐστὶ λέγειν τ' ἀληθῆ καὶ πράττειν τὰ δίκαια.  
 Ὁμολογεῖται τὴν πόλιν ἡμῶν ἔνδοξον εἶναι.
Ὥρα ἐστὶν ἡμᾶς ἀπιέναι.
Ἁρμόζει καὶ ὑμῖν ἅπασι ἀκοῦσαι τοῦτο.