1. Το υποκείμενο μιας μετοχής βρίσκεται πάντα στην ίδια πτώση με τη μετοχή.
2. Όταν το υποκείμενο της μετοχής είναι και υποκείμενο ή αντικείμενο του ρήματος, η μετοχή χαρακτηρίζεται συνημμένη.
3. Όταν το υποκείμενο της μετοχής δεν είναι και υποκείμενο ή αντικείμενο του ρήματος, η μετοχή χαρακτηρίζεται απόλυτη και βρίσκεται συνήθως σε πτώση γενική.
Παραδείγματα απόλυτης μετοχής στα νεοελληνικά:
Θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος θα πάμε εκδρομή στο βουνό.
Θεού = υποκείμενο υποθετικής μετοχής θέλοντος
Καιρού = υποκείμενο υποθετικής μετοχής επιτρέποντος
Η συζήτηση για το θέμα των αποκρατικοποιήσεων έγινε κεκλεισμένων των θυρών.
των θυρών = υποκείμενο χρονικής ή τροπικής μετοχής κεκλεισμένων
Τηρουμένων των αναλογιών, θα απολυθούν 12
εργάτες.
των αναλογιών = υποκείμενο υποθετικής μετοχής
τηρουμένων
Παραδείγματα επιρρηματικών μετοχών του κειμένου 9:
1. Αὕτη προαποθανόντος αὐτῇ τοῦ ἀνδρός ἤγαγεν ἐς Ὀλυμπίαν τόν υἱόν μαχούμενον.
- Προαποθανόντος = αιτιολογική μετοχή, απόλυτη (
γιατί υποκείμενο μετοχής= τοῦ
ἀνδρός και υποκείμενο του
ρήματος= Αὕτη).
- μαχούμενον = τελική μετοχή, συνημμένη (γιατί υποκείμενο
μετοχής= τόν υἱόν, το
οποίο είναι και αντικείμενο του ρήματος).
2. Νικῶντος δὲ
τοῦ Πεισιρόδου, τὸ
ἔρυμα ὑπερπηδῶσα ἡ Καλλιπάτειρα ἐγυμνώθη.
- Νικῶντος = χρονική μετοχή, απόλυτη (γιατί
υποκείμενο μετοχής = Πεισιρόδου και υποκείμενο ρήματος = ἡ Καλλιπάτειρα).
- ὑπερπηδῶσα = χρονική μετοχή, συνημμένη (γιατί
υποκείμενο μετοχής = ἡ
Καλλιπάτειρα, το οποίο είναι και υποκείμενο του ρήματος).
3. Φωραθείσης δὲ
Καλλιπατείρας ὅτι εἲη γυνή, ταύτην ἀφιᾶσιν.
- Φωραθείσης = χρονική μετοχή, απόλυτη (γιατί
υποκείμενο μετοχής = Καλλιπατείρας και υποκείμενο ρήματος = οὖτοι).
Είδη επιρρηματικών μετοχών:
1.Τροπική: Κῦρος πορεύεται ἔχων (= έχοντας) ἱππέας
πεντακοσίους.
2.Χρονική: Ἐλθόντες (= αφού ήρθαν) πάντες ἐκάθηντο.
3.Αιτιολογική: Ἐνταῦθα ἔμεινον κατέχοντες (= επειδή κατείχαν) τό
ἂκρον.
4.Τελική: Οἱ
Ἀθηναῖοι παρεσκευάζοντο ὡς πολεμήσοντες (= για να πολεμήσουν).
5.Υποθετική: Ταῦτα ποιήσας (= αν κάνεις) ἐπαινεθείης
ἂν.
6.Εναντιωματική: Πολλοί ὄντες (= αν και είναι ) εὐγενεῖς εἰσί κακοί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου