ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
• Γράμματα και Επιστήμη
- 16ος αι. λογοτεχνική ανανέωση με χρήση εθνικών γλωσσών και εμπλουτισμό θεματολογίας.
- Οι κυριότεροι εκπρόσωποι:
α) Ο Μισέλ Μονταίν (με το έργο του: «Δοκίμια»)
β) Ο Θερβάντες (με το έργο του: «Δον Κιχώτης»)
γ) Ουίλλιαμ Σαίξπηρ(με τα θεατρικά έργα: «Άμλετ», «Μάκβεθ», «Οθέλος»)
δ) Ο Μακιαβέλλι (με το έργο του: «Ο Ηγεμόνας». Στο έργο αυτό: α) αναλύει την τακτική και τη συμπεριφορά που πρέπει να ακολουθεί ο ηγεμόνας για την κατάκτηση της εξουσίας, β) ανεξαρτητοποιεί την πολιτική επιστήμη από τη θεολογία και την ηθική).
- 15ος - 16ος αι.: εξέλιξη επιστημών, κυρίως της αστρονομίας και της ιατρικής
- Οι κυριότεροι εκπρόσωποι:
• Τέχνη
- Αρχιτεκτονική: έμπνευση από την κλασική αρχαιότητα.
- Γλυπτική και ζωγραφική:
α) απεικόνιση γυμνού ανθρώπινου σώματος
β) προβολή μύθων αρχαιότητας
γ) προβολή της φύσης
δ) θέματα με θρησκευτικό περιεχόμενο
- Τεχνοτροπίες στη ζωγραφική: α) προοπτική ( = αίσθηση βάθους στις απεικονίσεις) β) τεχνική φωτοσκίασης.
-15ος αι (Ιταλική Αναγέννηση ή Κουατροτσέντο): η τέχνη δέχεται επιρροές από γοτθική και βυζαντινή τέχνη.
Εκπρόσωποι αυτής της περιόδου:
1) Μποτιτσέλι, κυριότερος ζωγράφος
2) Μπενότσο Γκοτσόλι, κυριότερο έργο του: "Η πορεία των τριών μάγων" (τοιχογραφία).
- 16ος αι. επέκταση ιταλικής Αναγέννησης στην υπόλοιπη Ευρώπη, διαμόρφωση ενιαίου καλλιτεχνικού ρεύματος με κοινά χαρακτηριστικά, δηλ. η τέχνη της Αναγέννησης.
Εκπρόσωποι αυτής της περιόδου:
- ενσαρκώνει τον τύπο του "οικουμενικού ανθρώπου", αφού εκτός από ζωγράφος ήταν α) αρχιτέκτονας, β) μηχανικός, γ) εφευρέτης, δ) ιατρός κ.α.
- εφάρμοσε την τεχνική της προοπτικής (Δείτε το έργο: «Μυστικός δείπνος»).
- επινόησε την τεχνική της διαβάθμισης (= εξαφάνιση των περιγραμμάτων με στόχο τη δημιουργία αίσθησης ελαφριάς ομίχλης και ατμόσφαιρας μυστηρίου. Προσέξτε το στα έργα: «Τζοκόντα ή Μόνα Λίζα», «Ευαγγελισμός» και «Παρθένος των Βράχων»).
- διακρίθηκε ως: α) ζωγράφος, β) γλύπτης, γ) αρχιτέκτονας και δ) ποιητής.
- συνδυάζει χαρακτηριστικά της αρχαίας ελληνικής τέχνης και τάσεις της εποχής του.
- σπουδαιότερο έργο του: η διακόσμηση της οροφής της Καπέλα Σιξτίνα στο Βατικανό με κύριο θέμα τη «Δευτέρα Παρουσία».
3) Ραφαήλ Σάντι
- τονίζει στα έργα του: α) το ανθρώπινο στοιχείο, β)την ευγένεια και γ) το πνεύμα (δείτε για παράδειγμα τις «Μαντόνες» = εικόνες Παναγίας).
4) Τιτσιάνο
- προσέχει ιδιαίτερα: α) το χρώμα, β) την κομψότητα, γ) τη χάρη.
- εκτός από χαρακτηριστικά αναγεννησιακής τέχνης τα έργα του υπάρχουν σκοτεινά στοιχεία, όπως ο φόβος και οι δεισιδαιμονίες (Δείτε τα έργα: «Αυτοπροσωπογραφία» και «Η αποκάλυψη»)
- Στα έργα του: α) τα θέματα είναι φανταστικά, συμβολικά και αινιγματικά, β) συνυπάρχει η πραγματικότητα με το όνειρο (Δείτε το έργο: «Ο κήπος των ηδονών»).
- Γι’ αυτό θεωρείται προάγγελος του υπερρεαλισμού.
- ζωγραφίζει θέματα από την καθημερινή ζωή των απλών ανθρώπων
- δίνει έμφαση: α) στη λεπτομέρεια, β) στις πιστές απεικονίσεις της φύσης και γ) στις εναλλαγές των εποχών (Δείτε τα έργα: «Οι ζητιάνοι», «Οι κυνηγοί», «Τοπίο με ουράνιο τόξο»).
8) Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (el Greco = ο Έλληνας)
- Χαρακτηριστικά των έργων του: α) τεχνοτροπία Αναγέννησης ως προς τα θέματα και την τεχνική της προοπτικής, β) επιρροές βυζαντινής ζωγραφικής στις μορφές και στην πνευματικότητα, γ) προβολή έντονων συγκινησιακών καταστάσεων.
• Μουσική
- καλλιεργείται η εκκλησιαστική και η λαϊκή μουσική.
- διαφοροποιείται η μουσική από χώρα σε χώρα.
- αναπτύσσεται σημαντικά η πολυφωνική μουσική.
- εμφανίζονται οι πρώτες μορφές κονσέρτου και συμφωνίας (τέλος 16ου αι.).
2 σχόλια:
Αγαπητέ συνάδελφε, αξιόλογη η δουλειά σου με τα σχέδια μαθημάτων. Ευχαριστώ που βρήκες ενδιαφέροντα τα δικά μου μαθήματα για την αναγεννησιακή τέχνη και με ...χρησιμοποιείς.
Ελπίζω να βρίσκεις ανταπόκριση από τους μαθητές σου...
Η δουλειά σας είναι εξαιρετική. Θα ήταν παράλογο να μη χρησιμοποιηθεί από έναν φιλόλογο που διαθέτει διαδραστικό πίνακα στην τάξη. Ευχαριστώ εκ μέρους όλων των συναδέλφων μου για το γεγονός ότι προσφέρετε τον κόπο σας στη διάθεση κάθε ανήσυχου εκπαιδευτικού.
Δημοσίευση σχολίου